Friday 1 July 2011

Janji : Besar Tanggungjawabnya

Assalamualaikum w.b.t. 

Selepas penat menaip & membelek2 contoh2 report yg sedia ada , rase nak tidur pon ade.Conclusion : sambung esok je report tu. Then,jom berblogging sebentar.hehe. ( pikir tajuk nak tulis ape )

Bear in mind please.

Dapat pon !

Promise or dalam malay janji. Janji memang mudah tapi nak laksana tu punye susah.huhu.Janji tu bukan bila cakap  "InsyaAllah" or "saya janji" je , but dengan kata2. becoz of that la ,orang cakap kata2 itu adalah satu janji.( bahaya kan bile da berjanji ? ).Kalau x mampu janganlah kita berjanji coz kita da bagi harapan pada orang tu.

Contoh : Berjanji nak belikan Ferrari untuk adik as present dapat Dean List even keja biasa2 je ( bukan billionair ). x mampu kan?

contoh di atas hanyalah contoh semata2 tapi macam tula lebih kurang.Example yg mudah.hehe.

( Surah Al-Baqarah : 177 )

“Dan orang yang menyempurnakan janjinya apabila mereka berjanji”.

Ayat tersebut menjelaskan bahawa orang yang menepati janji dan menyempurnakannya adalah bukti orang yang beriman dan bertakwa.Dalam Al-Quran sendiri da menyebut tentang important of tunaikan janji.Kalau orang janji dengan yana something,yana selalu harapkan mende tu,especially orang yg rapat dengan yana.Sebab yana kalau boley akan usahakan kalu yana da berjanji dengan orang.So,bile orang x tunaikan janji , akan buat yana sangat kecewa.Bagi yana , if nak orang respect kita , kita respect die dulu. But , jika x respect kita , x perlu nak respect.Orang pernah berkata ," hidup ni macam tayar,kadang2 kita di atas , kadang2  kita di bawah".Simple right?

Ok,tanda yana kecewa : yana senyap n xmo cakap ape2.Sedih memang sedih tapi nak wat camne kan.huhu.

X mo wat muka camni.

lagi satu , yana x suka orang sekeliling yana muka die sedih cam pic kat atas sebab a PROMISE.Frust okay..Please , tanggungjawab berjanji adalah besar.Orang akan hilang respect.Hendak seribu daya,x nak seribu dalih.But , if x mampu laksanakan janji tu cukup dengan mengaku kesilapan diri & minta maaf.Moga sejuk hati orang yg telah kita berjanji tapi x dapat dilaksanakan tu.hehe.

Alamak , jam da kul 2.15am da nih.yana da sangat sleepy.

Jumpa lagi bile next entry.Goodnyte & salam.

No comments:

Post a Comment