Monday 6 June 2011

IkaN PelaGa CaNtiK

Assalamualaikum w.b.t

Arini yana bawa balik ikan pelaga ( Staff tempat practical yg gi wat liputan SUKMA tu punya ) , kesian tengok ikan pelaga tu duk dalam air kotor , yana pon minta izin nak bawa balik. Tukar air die. Subhanallah ,cantik.

~ Cantiknye kaler merah ni ~
Tapi yana da dipesan to make sure dat i use air mineral only. so , juz follow its owner.

~ die tengah tengok TV ~

Yana try Google nak kenal spesies ni. It tells me a fact that : 
This is a featured page

Ikan pelaga, sama seperti ikan lain mempunyai insang. Ia dapat menapis oksigen dalam air. Walaupun begitu, ikan pelaga juga mempunyai organ yang dikenali sebagai organ labyrinth iaitu tulang dari insang baris pertama mempunyai salur vascular tambahan. Ini membolehkan ikan pelaga mengambil oksiden terus dari udara. Sebab itulah anda dapat lihat ikan pelaga berenang ke permukaan untuk mengambil udara. Organ labyrinth membantu ikan pelaga menyerap oksigen dari udara terus ke dalam salur darah. Ini membolehkan ikan pelaga tahan jika ia dikeluarkan dari air untuk beberapa ketika. Ikan yang tidak dapat berenang ke permukaan akan mati lemas. Organ labyrinth hanya berfungsi apabila ikan besar.

Dalam hadith Riwayat Tirmidzi , Ath-thabrani dan Al Hakim :

Kasihanilah siapa saja yang ada di bumi ini , nescaya kalian akan dikasihani oleh yang ada di langit.

Mudah-mudahan Ya Allah. Dulu kat umah penah bela ikan ni but after a few months mati. maybe air x sesuai kot. huhu.. Okay , yana includekan sekali others pic untuk kita lihat kecantikan yg Allah ciptakan pada makhluknya.

~ its name is BETTA SIKAT BIRU ~

glamour sungguh nama. hehe.

~ macam kipas ekor die ~

fine , dapatlah yana main2 n tengok ikan ni untuk seminggu before owner die balik. Nak like banyak kali when dis fish swimming happily. I love it.

Sweet dream everybody & salam.

No comments:

Post a Comment